
Test: blijf je van onbewerkt eten echt gezonder?
Goed eten houdt je gezond. Deze wijsheid is zo oud als de wereld. Maar Britse wetenschappers hebben er nu ook empirisch bewijs voor gevonden. Vooral onbewerkt voedsel (fruit, groente) zou gezond voor je zijn, terwijl bewerkt eten (fastfood) je depressief maakt. Of dat echt zo is, wordt -- natuurlijk -- nog betwist. Maar ik neem de proef op de som. In het kader van de "maand van de ongemakkelijke actie" ga ik de komende 30 dagen zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten.
In een meerjarige studie van de University College London naar de effecten van verschillende voedingspatronen bleken mensen die minder gezond eten 40% meer kans op depressie te hebben. De studie is vernieuwend omdat ze niet kijkt naar het effect van één voedingstof (bijv. vet), maar naar een heel dieet. Wat vooral van belang lijkt is het verschil tussen bewerkt en onbewerkt eten. Bij bewerkt eten moet je denken aan producten die 100x door een pers en mangel zijn gehaald, verhit en weer gekoeld zijn of bestaan uit tig verschillende stoffen -- denk aan fastfood producten, bewerkt vlees, toetjes en producten met fijngemalen granen. Onbewerkt eten bestaat uit hele producten zoals fruit, groenten, noten en verse vis.
Waarom is onbewerkt eten beter? De wetenschappers weten het ook nog niet zeker, maar het zou kunnen komen omdat onbewerkt eten veel verschillende voedingsstoffen uit verschillende bronnen haalt. De combinatie is gezond, niet zozeer één super-voedingsstof. De Britse wetenschappers zijn niet de eerste die het verband tussen onbewerkt eten en gezondheid belichten. De onderzoeksjournalist Michael Pollan publiceerde vorig jaar het boek "Een pleidooi voor echt eten" die hetzelfde verband legde. Zijn boek is schokkend, maar ook erg bemoedigend. Want gezonder eten is volgens Pollan niet moeilijk als je een paar simpele richtlijnen volgt. Maar op dat boek kom ik binnenkort nog terug.
Ik ga de komende 30 dagen ook onderzoek doen naar onbewerkt eten. Ik ga zelf zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten. Maar ik ga ook kijken waar ik zulk voedsel kan vinden (de supermarkt schijnt daarvoor een slechte plaats te zijn), wat onbewerkt precies is (is kaas onbewerkt of is het eigenlijk bewerkte melk?), en wat voor effect het heeft op mijn gezondheid.
Links
- Michael Pollan - Een pleidooi voor echt eten
- How a junk food diet can give you a depression
- Trouw serie "Onder het mes" heeft vandaag een item hieraan gewijd, maar die staat nog niet online
Deze blog verscheen ook op hetkanWel.

