Email   Print
Share  

Koffie houdt de hartslag goed

| 127 juni 2010 issue

Koffie heeft een slechte reputatie, maar een nieuw onderzoek doet vermoeden dat het wel zorgt voor een goed kloppend hart. Door koffiedrinken worden hartritmestoornissen verminderd. Hoe meer iemand drinkt, hoe beter — althans, als het gaat om het hartritme.

Mensen die drie of minder koppen koffie per dag drinken, hebben zeven procent minder risico dat ze ooit zullen worden opgenomen vanwege een onregelmatige hartslag, vergeleken met mensen die nooit koffie drinken. Mensen die er vier of meer drinken, lopen zelfs achttien procent minder risico.

 
 

Deze bevindingen — dit voorjaar gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de American Heart Association — zijn gebaseerd op een onderzoek onder ruim honderddertigduizend mannen en vrouwen. Ze zijn zo verrassend doordat juist lang is gedacht dat er vaker hartkloppingen optreden bij iemand die veel koffie drinkt. Het is wel nog steeds zo dat een hoge dosis pure cafeïne (het meest actieve ingrediënt van koffie) hartritmestoornissen kan veroorzaken.


Dit artikel is bewerkt en overgenomen uit Medisch Dossier. Voor meer nieuws over gezondheid van Medisch Dossier en informatie over abonnementen, ga naar www.medischdossier.org.

Bestel dit nummer na via onze klantenservice: T 0251 - 257 927.

Iedere maand Ode thuis ontvangen? neem nu een proefabonnement vanaf 3,33 per maand.

Volg Ode ook op Twitter



Tools: Bespreken | Email | Print | RSS | Nieuwsbrief
Save/Share:
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Facebook
  • YahooMyWeb
  • StumbleUpon
  • Blue Dot
  • Technorati
  • Reddit