In het Editors Blog schrijven Ode-redacteuren over het nieuws en de actualiteit.

Paaseieren zijn goed voor je hart
Paaseieren zijn goed voor je hart, tenminste als je kleine eitjes eet van chocolade die rijk is aan cacao. Pure chocolade dus, geen melk- of witte chocola.
Duitse onderzoekers van het Instituut voor Mensenlijke Voeding in Nuthetal onderzochten ruim 19000 mensen gedurende tien jaar en ontdekten dat degenen die het meeste chocolade aten een lagere bloeddruk hadden en een 39% lagere kans op een hartaanval, dan degenen die het minste chocolade aten.
Brian Buijsse, de onderzoeksleider, raadt ons echter aan om dit onderzoek niet te gebruiken als een excuus om jezelf vol te proppen met chocolade. "Kleine hoeveelheden chocolade kunnen helpen een hartaanval te voorkomen, maar alleen als de bittere chocolade ander energierijk voedsel vervangt, zoals snacks, en het lichaamsgewicht op een stabiel niveau blijft."
Dit onderzoek bevestigt eerdere onderzoeksresultaten over het positieve effect op de gezondheid van een bescheiden hoeveelheid bittere chocolade. Het geheim van pure chocolade ligt in het bestanddeel flavonol, dat in cacao zit maar ook in veel groenten en rode wijn.
Ook goed tegen stress
In een ander onderzoek werd pure chocolade getest op elf patiënten na een harttransplantatie, en deze bleek hun hart beter te laten functioneren. Chocola kan ook werken tegen hoge bloeddruk, met name in de eerste stadia. Mensen met hypertensie (hoge bloeddruk) ondervonden baat bij chocola als onderdeel van hun dagelijkse voeding.
Bovendien bleek dat twee weken lang elke dag 40 gram bittere chocola eten het stressniveau verlaagt, zelfs bij zeer gestresste personen. Onderzoekers stelden dit vast bij een groep vrijwilligers die elke dag deze hoeveelheid chocola aten. Dubbel genieten dus met pure paaseieren: het is goed voor je hart en je wordt er relaxter van.
Bronnen: Reuters en Medisch Dossier - Neem je gezondheid in eigen hand, neem een abonnement.
Lees ook:
Lieve woorden maken je aantrekkelijker (ook bij de afwas)
Broodje gezond met kaas van moedermelk

